Tisztítsa meg az eltömődött kipufogógáz-szelepet és a motort

Az EGR rövidítés a legtöbb autósnak semmit sem mond, pedig ez a modern dízelmotorok működésének alapja. A legtöbb laikus ember olyasmire gondol, hogy ez olyan szerkezet, amelyekkel előbb vagy utóbb gond lesz, elromlik és drága pénzért cserélni kell. Az EGR rövidítés a kipufogógáz visszavezető angol megfelelőjéből ered (Exhaust Gas Recirculation), Német megfelelője: Abgasrückführung, azaz AGR. Valójában azt a célt szolgálja, hogy a környezetünket védjük, és hogy az autók megfeleljenek az egyre komolyabb környezetvédelmi elvárásoknak.

Hívjon minket bizalommal

+36 70 420 5501

Az Egr szelepet a motorszívó torka és a kipufogó torka közé helyezték el, célja a kipufogógázt vissza áramoltatni a szívótorokba, ezzel csökkentve az égéshőt , hogy csökkentse a nitrogén oxid keletkezését. A kipufogó gáznak természetesen nem a teljes mennyiségét vezetik vissza, csak a kb. 15%-t mivel az ettől nagyobb mértékű visszavezetés, már nem csak nagyobb teljesítmény vesztést, de még esetenként nagyobb káros anyag képződést eredményezne. Ez a szelep, nem mindig van nyitva, és ha nyitva is van nem mindig egyformán. Ennek a nyitási, tehát a visszavezetési mennyisége attól függ, hogy a motor milyen terhelésen dolgozik, mivel vannak olyan motor állapotok, amikor nagyon dús üzemanyag-levegő keverékkel üzemel a motor.

Ilyen állapot az alapjárat, a bemelegedési fázis és a teljes terhelés, azaz ilyenkor nem dolgozik a szelep. tehát az EGR szelep a munkája nagy részét részterhelésen végzi.

Két fajta működési elvű EGR szelepet különböztetünk meg:

-A mechanikus EGR, vákuum segítségével kvázi felemeli a szelepet, amely egy rugóval van zárt állapotban tartva.
-Az elektromos már ennél egyszerűbben, kap egy jelet a motorvezérlőtől és egy elektromotor segítségével nyitja a szelepet.
Az EGR szelep megtalálható benzin és gázolaj üzemű járműveknél egyaránt, bár a legtöbb esetben csak a dieseleknél hallunk róluk. Ennek oka, hogy a benzines motor szikra gyújtásának köszönhetően sokkal kevesebb korom képződéssel jár az égés, a diesel hez képest. Mivel minden a diesel kormol, még a legtökéletesebb üzemeltetés mellett is előbb vagy utóbb korom lerakódás képződik a szelepen és annak tengelyén.

EGR szelep hibái, hibajele…..

A benzines motoroknál, a kisebb koromképződés következtében igen ritkán megy tönkre, ha mégis meghibásodik az általában a nagy hő terhelés miatt az elektronika egyszerűen feladja a szolgálatot, vagy a mechanikusnál a vákuum dobban a membrán átszakad. Ilyenkor elektromos EGR-nél az elektronikus hiba eltárolódik a rendszerben, amelyet a motorhiba jelző lámpa ki is jelez, míg vákuumosnál csak az érzékeinkre hagyatkozhatunk, általában a motor működése alapjáraton elkezd ingadozni, rosszabb esetben a motor bedadog. Ha szerencsénk van, és zárva marad az EGR, akkor nagy a valószínűsége, hogy csak egy esetleges műszaki vizsga esetén vesszük észre a hibát, mert nem megy át a vizsgán. Ennek a megoldása legtöbb esetben a csere.
Diesel motoroknál már érdekesebb a dolog. Mivel nagyobb a korom képződés így az egr szelep szennyeződése, a korom lerakódása elkerülhetetlen. Természetesen attól függ, az autó milyen üzemben van használva. Nem véletlen az, amikor a szerelő azt kérdezi egy esetleges autóvásárlás előtt, hogy milyen távolságra lenne használva. Ha csak városi ingázás kvázi napi 50 km és az is a városban lámpától lámpáig kategória, akkor az EGR nagyon hamar már kb. 15-16 000 km alatt is elkormolódhat, persze attól függően, hogy milyen a motor állapota/ kopás, befecskendezés. Megfelelő karbantartás hiányában szinte biztos, hogy idővel bekövetkezik valamilyen probléma a motor működésében, teljesítményében. A gyakori városi használat, a kizárólag rövid távok megtétele és az üzemmeleg motorhőmérséklet elérésének hiánya mind oda vezet, hogy a két létfontosságú alkatrész nem tud megfelelően tisztulni.

Hívjon minket bizalommal

+36 70 420 5501

Vagy kérjen visszahívást munkatársunktól!
[contact-form-7 id=”287″ title=”1 kapcsolati űrlap”]
Innen csak egy lépés a koromlerakódás és felhalmozódás.
Ha pedig gyűlik a korom, az egyértelműen rosszat jelenthet a mozgó alkatrészekre nézve. Az EGR szelepre kifejezetten, ugyanis előfordulhat, hogy az így nem tudja ellátni megfelelően a szerepét, nem tudja megfelelően szabályozni a rajta áthaladó kipufogógáz útját és mértékét. A hiba oda vezethet, hogy a DPF, vagyis a részecskeszűrő nem fog regenerálni, mert a fedélzeti számítógép az EGR hibája miatt megakadályozza azt. Ezt követően pedig a részecskeszűrő szinte törvényszerűen legfeljebb néhány 1000 kilométer megtétele után eltömődik. Ezért rendkívül fontos az Egr szelep karbantartó jellegű tisztítása.

EGR szelep tisztítása:

Az EGR legnagyobb hibája az, hogy a motor működésének következtében korom lerakódás képződik. Ezt csak úgy tudjuk letakarítani, hogyha az EGR-t kiszereljük, és korom oldó anyaggal kezeljük. Ez hosszabb időt vesz igénybe, vagyis egy ilyen művelet a korom képződéstől függően akár 1-2 nap is lehet. Ha megtakarítjuk a szelepet, az még nem garancia arra, hogy működni is fog, mivel a korom olyan helyre is bejut, ahova nem gondolnánk, ráadásul, amikor már észrevesszük, hogy takarítani kell, akkor már általában elég vastag ez a korom réteg, és a tengely részét is meg koptathatja, modern technológiának köszönhetően meg lehet úgy is tisztítani, hogy nem szedjük le a helyéről, járó motornál hidrogéngázt engedünk be a rendszerbe ami képes letakarítani a szennyeződést.
Nagyon fontos megemlíteni, hogy a hidrogénes eljárás megelőzés képen ajánljuk. Gyártó cégünk szerint a lerakódás 80% képes tisztítani.
Fontos ismét, hogy 100 ezer kilométer 80%-át nézzük vagy 4-500 ezer vagy 800 ezer kilométer szennyeződését?
A nagy teljesítményű gépünk mérhető eredményeket produkál még a magas kilométer futott autóknál is. Carbon Cleaner Hungary Kft a motorok korommentesítésére szakosodott. Hydrogen Technologies HCC-5000 tisztító géppel tisztítjuk meg a motor főbb alkatrészeit. Turbó geometria, dugattyúk, kipufogó szelepek, injektorok , gyertyák, diesel porlasztók, Egr szelep, Katalizátor, Lambda-szondák, Részecskeszűrő Dpf, kipufogó rendszert, hogy a Szívóoldal se maradjon ki, dióhéj szórással tisztítjuk a szívósort.

Tisztelt Ügyfeleink!

Ezúton értesítjük Önöket, hogy 2024 december 19-től 2025 január 6-ig telefonon nem leszünk elérhetőek

Az emailben érkező megkereséseket idővel tudjuk feldolgozni.

Kellemes ünnepeket és eredményekben gazdag új évet kívánunk!